Begrijpend lezen en woordenschat

Begrijpend lezen is het belangrijkste vak van de basisschool. Want begrijpend lezen wordt ook gebruikt bij de zaakvakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Kinderen die een onvoldoende scoren op de toetsen van de methode en CITO begrijpend lezen, beheersen vaak één of meerdere leesstrategieën onvoldoende, zoals:
- voorspellen en voorkennis activeren
- ophelderen van onduidelijkheden
- samenvatten
- vragen stellen
- verbanden leggen
Door deze strategieën hardop denkend voor te doen, leert een kind deze strategieën zelf toe te passen. Dit is niet alleen voor de basisschool belangrijk, zeker ook in het voortgezet onderwijs heeft uw kind een groot voordeel als hij/zij bovenstaande leesstrategieën beheerst.

De begeleiding die ik aanbied bestaat uit de methode Nieuwsbegrip. Dit is een aanpak waarbij uw kind teksten leest over een actueel onderwerp. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel kinderen actief en strategisch te leren lezen. Iedere tekst wordt visueel en auditief ondersteund door een kort filmpje (ongeveer 3 minuten) van het jeugdjournaal. Ook is er veel aandacht voor woordenschat. Dit is belangrijk voor een goed tekstbegrip.

Een belangrijk hulpmiddel bij begrijpend lezen en woordenschat is het maken van een mindmap. Op deze manier wordt informatie op een mooie manier uitgebeeld, waarbij veel kleuren en vormen gebruikt worden. Op deze manier kunnen de hersenen (saaie) teksten beter onthouden.

Daarnaast breidt het kind door te lezen zijn/haar kennis van de wereld uit en die kennis wordt gebruikt bij het begrijpen van andere teksten. De wekelijkse actuele teksten en opdrachten, maken dat Nieuwsbegrip voor het kind altijd leuk blijft.

Voor meer informatie verwijs ik u door naar
www.nieuwsbegrip.nl