Begrijpend lezen en woordenschat
Begrijpend lezen is het belangrijkste vak van de basisschool. Want
begrijpend lezen wordt ook gebruikt bij de zaakvakken, zoals aardrijkskunde,
geschiedenis en biologie. Kinderen die een onvoldoende scoren op de toetsen van
de methode en CITO begrijpend lezen, beheersen vaak één of meerdere
leesstrategieën onvoldoende, zoals:
- voorspellen en voorkennis activeren
- ophelderen van onduidelijkheden
- samenvatten
- vragen stellen
- verbanden leggen
Door deze strategieën hardop denkend voor te doen, leert een kind deze
strategieën zelf toe te passen. Dit is niet alleen voor de basisschool
belangrijk, zeker ook in het voortgezet onderwijs heeft uw kind een groot
voordeel als hij/zij bovenstaande leesstrategieën beheerst.
De begeleiding die ik aanbied bestaat uit de methode Nieuwsbegrip. Dit is een
aanpak waarbij uw kind teksten leest over een actueel onderwerp. Aan de teksten
zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel kinderen
actief en strategisch te leren lezen. Iedere tekst wordt visueel en auditief ondersteund
door een kort filmpje (ongeveer 3 minuten) van het jeugdjournaal. Ook is er
veel aandacht voor woordenschat. Dit is belangrijk voor een goed tekstbegrip.
Een belangrijk hulpmiddel bij begrijpend lezen en woordenschat is het maken van
een mindmap. Op deze manier wordt informatie op een mooie manier uitgebeeld,
waarbij veel kleuren en vormen gebruikt worden. Op deze manier kunnen de
hersenen (saaie) teksten beter onthouden.
Daarnaast breidt het kind door te lezen zijn/haar kennis van de wereld uit en
die kennis wordt gebruikt bij het begrijpen van andere teksten. De wekelijkse
actuele teksten en opdrachten, maken dat Nieuwsbegrip voor het kind altijd leuk
blijft.
Voor meer informatie verwijs ik u door naar www.nieuwsbegrip.nl