Portfolio
Leerpad heeft aandacht voor het kind en de verschillende manieren van denken en
werken. Dit vraagt om een individueel gerichte manier van vastleggen van de
resultaten. Hiervoor wordt een portfolio gebruikt. Anders dan bij de reguliere
leerlingvolgsystemen, worden bij een portfolio geen toetsresultaten en
rapportcijfers vastgelegd. In plaats daarvan wordt het gemaakte werk verzameld
en worden (ontwikkelings)processen weergegeven in een portfolio.
Door over het eigen leerproces na te denken, ontdekt uw kind sterke en zwakke
punten van zichzelf en wordt hij/zij uitgedaagd zelf nieuwe leerdoelen te
stellen. Uw kind wordt als het ware eigenaar van zijn/haar eigen
ontwikkelingsproces.
Er wordt van het positieve uitgegaan, dus wat uw kind al kan. Het portfolio kan
ook gebruikt worden als reflectiemateriaal en als evaluatie middels een portfoliogesprek.
Uw kind gaat met u in gesprek waarbij de behaalde resultaten, de ontwikkeling,
de (nieuwe) hulpvraag en de (ontwikkelings)doelen voor de komende periode
centraal. Hierbij kunnen de volgende reflectievragen worden gesteld:
* ik ben trots op dit werk, omdat…
* ik ben verbeterd in …
* een punt waar ik nog steeds aan wil werken is…
* vroeger had ik hier problemen mee, maar nu kan ik…
Voor de ouders betekent deze werkwijze een andere manier van kijken naar
het werk van uw kind en de voortgang die hij/zij maakt. Deze manier is
meer procesgericht in plaats van resultaatgericht. Er vindt continu afstemming
plaats tussen het kind, de hulpvraag en de begeleiding die in deze situatie het
beste past. U gaat ervaren dat het portfolio positief bijdraagt aan het
leerproces van uw kind, het zelfvertrouwen groeit, de resultaten stijgen en het
plezier in leren neemt toe.