Schrijven
Leerlingen ervaren schrijven als een van de moeilijkste taalvaardigheden. Daar
komt bij dat de schrijfvaardigheid van leerlingen tekortschiet. Uit recente
documenten van de Inspectie van het Onderwijs komt duidelijk naar voren dat het
actuele niveau van schrijfvaardigheid van leerlingen sterk achterblijft bij de
gestelde streefdoelen.
Hoewel sommige mensen menen dat goed kunnen schrijven tegenwoordig niet meer zo
erg belangrijk is, moet het belang van een net handschrift en een soepele
manier van schrijven niet worden onderschat. In het voortgezet onderwijs en in
het beroepsleven wordt nog steeds veel met de hand geschreven. Uit onderzoek
blijkt dat leren schrijven wel degelijk nut heeft. Schrijven met de hand heeft
andere effecten op de hersenen dan typen. Ten eerste zorgt schrijven voor een
betere ontwikkeling van de fijne motoriek. Ten tweede leren we letters beter en
sneller herkennen, als we letters met de hand leren schrijven. Schrijven is van
invloed op de leesvaardigheid.
Op de basisschool gaat het lezen en schrijven gelijk op. Dat begint al bij de
kleuters. Zij maken op een speelse manier kennis met letters en schrijfpatronen.
In groep 3 leert uw kind alle letters lezen en schrijven en de losse letters
aan elkaar te verbinden. In groep 4 wordt verder geoefend en leert uw kind de
woordjes en zinnen tot een vloeiend schrift te maken.
Tijdens het
leren schrijven wordt gewerkt aan een leesbaar handschrift, een goede schrijf-
en zithouding en een juiste pengrip. Hiermee kun je veel problemen voorkomen,
zoals vermoeidheid en concentratieverlies en het draagt bij aan een netter
handschrift. Uit een peilingonderzoek van Cito blijkt dat in de hogere groepen minder
aandacht is voor deze aspecten. Dan wordt voornamelijk gewerkt aan het verhogen
van het schrijftempo.
Op de basisschool was de leerkracht vertrouwd met de handschriften van de
leerlingen. In het voortgezet onderwijs is dat veel minder het geval. Uw kind
heeft wisselende docenten. En iedere docent moet vaak meer dan honderd
verschillende handschriften ontcijferen. Bij het corrigeren van opdrachten en
toetsen is het van belang dat een handschrift leesbaar is. Zo niet, dan kan een
slecht handschrift van invloed zijn op het cijfer. Een leerling met goede
leerprestaties, maar met een slecht handschrift, kan de dupe worden van het
feit dat er in het basisonderwijs misschien onvoldoende aandacht is besteed aan
het handschrift. Het is belangrijk om duidelijk te kunnen schrijven. Ook al
heeft het ene kind meer moeite met schrijven dan het andere, met goede
instructies is er veel te bereiken.