Schrijven

Leerlingen ervaren schrijven als een van de moeilijkste taalvaardigheden. Daar komt bij dat de schrijfvaardigheid van leerlingen tekortschiet. Uit recente documenten van de Inspectie van het Onderwijs komt duidelijk naar voren dat het actuele niveau van schrijfvaardigheid van leerlingen sterk achterblijft bij de gestelde streefdoelen.

Hoewel sommige mensen menen dat goed kunnen schrijven tegenwoordig niet meer zo erg belangrijk is, moet het belang van een net handschrift en een soepele manier van schrijven niet worden onderschat. In het voortgezet onderwijs en in het beroepsleven wordt nog steeds veel met de hand geschreven. Uit onderzoek blijkt dat leren schrijven wel degelijk nut heeft. Schrijven met de hand heeft andere effecten op de hersenen dan typen. Ten eerste zorgt schrijven voor een betere ontwikkeling van de fijne motoriek. Ten tweede leren we letters beter en sneller herkennen, als we letters met de hand leren schrijven. Schrijven is van invloed op de leesvaardigheid.

Op de basisschool gaat het lezen en schrijven gelijk op. Dat begint al bij de kleuters. Zij maken op een speelse manier kennis met letters en schrijfpatronen. In groep 3 leert uw kind alle letters lezen en schrijven en de losse letters aan elkaar te verbinden. In groep 4 wordt verder geoefend en leert uw kind de woordjes en zinnen tot een vloeiend schrift te maken.


Tijdens het leren schrijven wordt gewerkt aan een leesbaar handschrift, een goede schrijf- en zithouding en een juiste pengrip. Hiermee kun je veel problemen voorkomen, zoals vermoeidheid en concentratieverlies en het draagt bij aan een netter handschrift. Uit een peilingonderzoek van Cito blijkt dat in de hogere groepen minder aandacht is voor deze aspecten. Dan wordt voornamelijk gewerkt aan het verhogen van het schrijftempo.

Op de basisschool was de leerkracht vertrouwd met de handschriften van de leerlingen. In het voortgezet onderwijs is dat veel minder het geval. Uw kind heeft wisselende docenten. En iedere docent moet vaak meer dan honderd verschillende handschriften ontcijferen. Bij het corrigeren van opdrachten en toetsen is het van belang dat een handschrift leesbaar is. Zo niet, dan kan een slecht handschrift van invloed zijn op het cijfer. Een leerling met goede leerprestaties, maar met een slecht handschrift, kan de dupe worden van het feit dat er in het basisonderwijs misschien onvoldoende aandacht is besteed aan het handschrift. Het is belangrijk om duidelijk te kunnen schrijven. Ook al heeft het ene kind meer moeite met schrijven dan het andere, met goede instructies is er veel te bereiken.