Technisch lezen en spellen
Ook al wordt dagelijks op school geoefend en misschien oefent u thuis ook veel
met uw kind, voor sommige kinderen blijft het lezen moeilijk. Wanneer uw kind
moeite heeft met technisch lezen en/of spelling kan Taal in Blokjes uitkomst
bieden. Dit is een interventietechniek speciaal ontwikkelt en daardoor
uitermate geschikt voor de begeleiding en behandeling van (risico)leerlingen
uit groep 3, 4, 5 en hoger met lees- en/of spellingproblemen, waaronder
dyslexie en beelddenkers op de basisschool en het speciaal basisonderwijs. Het
pakket kan ook worden ingezet bij de voorschotbenadering van groep 2.
Taal in Blokjes is een cognitieve en taalkundige methode voor lezen en spellen.
Deze twee vakken worden aangeboden in een geïntegreerd systeem. Taal in Blokjes
is ontwikkeld vanuit de praktijk en gaat uit van de klankstructuur van de
Nederlandse taal. Door de verschillende soorten klanken een kleur te geven,
wordt de klankstructuur van het taalsysteem zichtbaar gemaakt en het fonologisch
bewustzijn, wat nodig is om goed te kunnen lezen en spellen, gestimuleerd.
De
klankregels van de spelling zijn gebaseerd op klinker-medeklinkercombinaties en
klankgroepen. Leerlingen leren om de spelling van woorden te (re)construeren
vanuit de klankstructuur van de taal. De nadruk ligt op het leren spellen van
woordstructuren in plaats van op het leren spellen van specifieke woorden.
Mijn ervaringen met Taal in Blokjes zijn heel positief.
Kinderen doen
interactief mee met lees- en spellingsopdrachten, ze herkennen de kleur die bij
de soort klank hoort, waardoor het lezen en spellen ineens veel makkelijker
gaat, leuker wordt en de resultaten van de kinderen verbeteren.
Taal in Blokjes sluit aan bij de zorgtaak van scholen en bij de huidige
wetenschappelijke opvattingen over dyslexie. Het is een aanvullend, remediërend
pakket, dat naast diverse taal-, spelling- en leesmethodes gebruikt kan worden.
Voor meer informatie over deze interventietechniek verwijs ik u door naar de
website www.taalinblokjes.nl