Technisch lezen en spellen

Ook al wordt dagelijks op school geoefend en misschien oefent u thuis ook veel met uw kind, voor sommige kinderen blijft het lezen moeilijk. Wanneer uw kind moeite heeft met technisch lezen en/of spelling kan Taal in Blokjes uitkomst bieden. Dit is een interventietechniek speciaal ontwikkelt en daardoor uitermate geschikt voor de begeleiding en behandeling van (risico)leerlingen uit groep 3, 4, 5 en hoger met lees- en/of spellingproblemen, waaronder dyslexie en beelddenkers op de basisschool en het speciaal basisonderwijs. Het pakket kan ook worden ingezet bij de voorschotbenadering van groep 2.

Taal in Blokjes is een cognitieve en taalkundige methode voor lezen en spellen. Deze twee vakken worden aangeboden in een geïntegreerd systeem. Taal in Blokjes is ontwikkeld vanuit de praktijk en gaat uit van de klankstructuur van de Nederlandse taal. Door de verschillende soorten klanken een kleur te geven, wordt de klankstructuur van het taalsysteem zichtbaar gemaakt en het fonologisch bewustzijn, wat nodig is om goed te kunnen lezen en spellen, gestimuleerd.

De klankregels van de spelling zijn gebaseerd op klinker-medeklinkercombinaties en klankgroepen. Leerlingen leren om de spelling van woorden te (re)construeren vanuit de klankstructuur van de taal. De nadruk ligt op het leren spellen van woordstructuren in plaats van op het leren spellen van specifieke woorden.

Mijn ervaringen met Taal in Blokjes zijn heel positief.
Kinderen doen interactief mee met lees- en spellingsopdrachten, ze herkennen de kleur die bij de soort klank hoort, waardoor het lezen en spellen ineens veel makkelijker gaat, leuker wordt en de resultaten van de kinderen verbeteren.

Taal in Blokjes sluit aan bij de zorgtaak van scholen en bij de huidige wetenschappelijke opvattingen over dyslexie. Het is een aanvullend, remediërend pakket, dat naast diverse taal-, spelling- en leesmethodes gebruikt kan worden.

Voor meer informatie over deze interventietechniek verwijs ik u door naar de website
www.taalinblokjes.nl